poniedziałek, 24 marca 2014

Komunikat JA

Dzisiaj odbyło się kolejne spotkanie w ramach warsztatów psychologicznych "Bez klapsa..."
Najmocniej utkwił nam w pamięci

KOMUNIKAT "JA"

Ja..... (myślę, czuję)
Kiedy Ty.....
Ponieważ....
Oczekuję, że........

Jak to rozszyfrować?
Wyobraźmy sobie sytuację, że nasze dziecko przed wyjściem z domu rozrzuciło na korytarzu klocki. Śpieszymy się, trzeba jeszcze założyć kurtkę, buty... Napięcie rośnie. Czujemy złość. Na usta nasuwają się słowa w stylu:  
Znów jesteś nieznośny od samego rana!!!  
Ale już wiemy, że to destruktywna reakcja, która może uruchomić "koło złości" (o którym było tutaj). Nie oceniamy. Nie generalizujemy.
Próbujemy użyć komunikatu "ja":
Jestem zła, kiedy rozsypujesz zabawki, na środku korytarza ponieważ jest trudno przejść.Oczekuję, że je pozbierasz do pudełka.
Brzmi trochę nienaturalnie. Ale podobno to kwestia czasu. Jak się przyzwyczaimy - korzystanie z tego scenariusza zaprocentuje :)


Podczas, gdy rodzice ćwiczyli "komunikat ja", maluchy z niezastąpioną Ciocią Madzią robiły maski i kolorowały wykonane przez Ciocię kolorowanki:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz